woensdag 27 november 2013

Opdracht 2: De procesmap



In enkele punten wil ik samenvatten wat mijn visie van een procesmap is:

  •  Een procesmap moet een instrument zijn waar de leerlingen graag mee bezig zijn. Dit mag geen verplichte, extra opdracht worden waar leerlingen zich aan ergeren om te maken. De leerlingen zijn vrij in alles wat ze in deze map steken en kiezen volledig zelf hoe ze hun vondsten presenteren.
  •  Het uiterlijk van de procesmap is voor mij niet echt van belang. Willen de leerlingen dit in een schetsboek (A4 of A5) doen, is dit goed. Willen zij dit op losse bladen doen en daarna in bundelen, is dit evengoed. Willen zij hier origineler mee omspringen, is dit nog beter!
    Ikzelf heb bijvoorbeeld ooit een procesmap gemaakt in een oud leesboek.
  •  Ook de naam van de procesmap mogen de leerlingen zelf kiezen. Hier kunnen ze ook heel ruim en origineel in gaan, maar kunnen evengoed de procesmap ‘Procesmap’ noemen.
  •  Leerlingen zoeken leuke, interessante, mooie en vooral inspirerende beelden op om in de procesmap te kleven. Dit allemaal met betrekking op de lessen PO.
  •  Belangrijk is dat er zowel theorie (KB en techniek) in de procesmap komt, als extra documentatie, als voorontwerpen die de leerling zelf maakt. Zo kan de leerling gemakkelijker tijdens de lessen inspiratie halen uit de gevonden beelden. Deze beelden werden op voorhand, of tijdens het proces opgezocht en hebben de leerlingen dan telkens bij de hand.
  •  Ongeveer elke les zou ik iemand zijn procesmap laten voorstellen. De andere leerlingen krijgen hierdoor een ander inzicht en kunnen hieruit weer inspiratie halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten